Umbrărescu lucrează și schimbul 3 la V. Pașii! În schimb, tronsonul Spătaru – Buzău e blocat în contestații
Penibil, frustrant, îngrijorător, dureros etc.
Puteți continua și dvs. lista acestor epitete care descriu situația de pe autostrada A7 din vecinătatea orașului Buzău.
Locuitor din Vadu Pașii: „Domnule reporter, ăștia ai lui Umbrărescu lucrează și noaptea! Au schimbul trei! Am casa în apropiere și îi aud cum forează și noaptea la pilonii viitoarelor poduri de pe autostradă”.
Ce face firma lui Umbrărescu (Spedition UMB) e lăudabil.
Însă, ce rost această grabă dacă dincoace – între Buzău și Spătaru – situația e blocată pe termen lung ?
În iunie se fac doi ani (!) de când CNAIR a lansat licitația pe Spătaru – Buzău Est, iar firmele de construcții se contestă frenetic unele pe altele. CNAIR a făcut două desemnări ale executantului, dar de fiecare dată judecătorii au desființat decizia. Astfel că în acest moment situația e blocată și nici nu se mai știe exact cum poate fi desfăcută încurcătura juridică.
Vai de noi, UE ne dă banii să facem autostradă, dar noi nu suntem în stare. Din cauza legilor prost făcute și a birocrației incredibile. Iar după ani de contestații, descoperim uneori că firma câștigătoare nu-i în stare (n-are muncitori, utilaje, pricepere, chef de muncă etc.). Vezi cazul DJ203 K cu Oil Company Slobozia, Fraicom în Piața Dacia, Swarco cu semafoarele de pe Bd. Unirii etc.
Nu era oare mai bine ca statul să atribuie lucrările de autostradă direct/în alt fel, iar constructorul care își termina segmentul și dovedea astfel că e în stare să primească un alt lot ?
Citește și:
Este lotul cel mai scurt (13,9 km) și ieftin din tronsonul 1 de A7 Ploiești-Buzău. Nu mă pricep dar din hărți mi se pare că e și cel mai simplu lot, dpdv tehnic. În altă ordine de idei, Pizarotti-Retter, asociere care a câștigat lotul 1 (21 km) și care a primit ordinul de începere al lucrărilor în 22 august 2022 iar acum 10 zile aveau executată doar 5% din lucrare. Lotul 2 (21,3 km) din tronsonul Pl-Bz, câștigat de către Coni-Trace, are în jur de 10% lucrarea realizată cu ordin emis în 11.08.2022. Ambele sectoare au termen contractual de finalizare aprilie 2024.
Dacă legăm toate astea, sunt șanse mari ca tronsonul 1 să rămână de căruță, adevărat, dar nu din cauza exclusivă a acestui lot 3.
DE CE au lotizat ei acest tronson de 63,25 km, cu 6 noduri rutiere, 42 de poduri și pasaje, 4 spații pentru servicii, două Centre de Întreținere și Coordonare (CIC) și un Centru de Monitorizare și Informare (CMI) în 3… nu se înțelege prea bine, decât că e ”În scopul implementarii proiectului”.
Harta interactivă cu stadiul lucrărilor (linia alb-roșie reprezintă lucrările demarate): https://hotnews.maps.arcgis.com/apps/mapviewer/index.html?webmap=c201d1fe34e1415ab68122a3fbb54a06
Nu-i deloc simplu, ba dimpotrivă. Distanță mică dar multe poduri și două noduri. Trebuie pod la intersecția cu E85 la Spătaru, cu Calea București (Șos. Spătarului), cu Șoseaua Pogonele + Spațiu Servicii, pod + nod destul de complicat peste calea ferată și șoseaua spre Brăila în Buzău Est.
De unde se trage de sireturi reporterul de vorbeste la per’tu cu toti : Umbrarescu, Toma ? A fost coleg de clasa cu ei ? Sau e mai m ahala-style asa ?
Asta e uzanța în presă. Ați văzut dvs pe undeva să se scrie „domnul Ciucă a vizitat azi fabrica X”, sau „domnul Ciolacu a spus azi că…”. În vorbirea directă vă asigur că mă adresez cu dvs.
Tot respectul pentru Umbrarescu, e poate cel mai bun antreprenor in materie de autostrăzi din România. Am mers pe bucata aceea de A7 (Centura Bacau) si este executata foarte bine din toate punctele de vedere. Daca i s-a dat unda verde pentru executia din tronsonul Buzau-Pascani, va spun eu ca va face treaba bună si va executa in termen aceste tronson de autostradă. Cat despre bucata care este in contestație, se va rezolva. Nu isi permite Grindeanu sa piarda banii aceia pe care ii primim de la PNRR si aviz la toți haterii lui Grindeanu, este mai bun ca Drulă, ca fapt divers. Omul știe ce are de făcut si le face. Are si o bila neagra pentru ca nu trebuia sa lase toți soarecii fomiști (antreprenorul din Neamt) sa se bage in executia acestei autostrazi care este de importanta maxima pentru România. Se va realiza si cel de al treilea tronson din bucata Ploiești – Buzau. Aveți răbdare, nu ramane asa.
Insist că lotul 3 e cel mai simplu din tot tronsonul 1:
–
”Tronsonul Ploieşti – Buzău, în cifre:
Întregul sector Ploiești – Buzău al A7 (Autostrada Moldova) are o lungime totală de 63,25 km și o valoare estimată de construcție de 4,3 miliarde lei, alocați prin PNRR.
Lungime – 63 km;
– 6 noduri rutiere;
– 160 de ha de perdele forestiere;
– 42 de poduri + pasaje;
– 4 spații de servicii moderne, dotate și cu stații de încărcare electrice.
Lotul 1, A7 (Dumbrava – Mizil)
Pe cei 21 de km ai Tronsonului 1 – Dumbrava (Autostrada București – Ploiești) – Mizil (DJ 100C) vor fi construite 15 de poduri și pasaje, 2 noduri rutiere și un centru de întreținere și monitorizare.
Lotul 2, A7 (Mizil – Pietroasele)
Proiectul vizează ca pe cei 28,35 de km ai Tronsonului 2 Mizil (DJ 100C) – Pietroasele (DJ 203G) să fie construite 20 de poduri și pasaje, 2 noduri rutiere și 2 spații de servicii.
Lotul 3, A7 (Pietroasele – Municipiul Buzău)
Pe cei 13,9 km ai Tronsonului 3 Pietroasele (DJ 203G) – Municipiul Buzău (DN 2B) vor fi ridicate 7 poduri și pasaje, 2 noduri rutiere, un centru de întreținere și 2 spații de servicii.
––
7 poduri și pasaje, din 42 = 16%
2 noduri din 6 = 33%
14 km din 63 = 22%
2 spații de servicii din 4 = 50%
valoare 1 mld lei = 23%
(iar trecerea peste calea ferată simplă spre Brăila e inclusă în nodul 2, care e de tip B și nu treflă completă)
Hai sa inceapa denigrarea astuia. Culmea este ca acum nu mai mult de doua zile imi povestwa o cunostinta cum, in timp ce ei se pregateau sa inceapa si sa termine o lucrare in mai putin de o zi, a venit detinatorul lucrarii si le-a spus ca nu primesc nici un ban daca activitatea lor dureaza mai putin de 7 zile.
Deci ce spuneti voi este ca ce rost are sa se grabeasca daca ceilalti se bat pe cascaval,… de ce el sa-si vada de treaba? Nu?
Rostul grabei lui, cred eu, este acela ca, dupa cum vehiculeaza tot media, toate contractele pe care le-a castigat l-au adus aproape de capacitate, deci, matematica simpla, nu poate lua altele pana nu termina din cele in executie, zic.
Dar na, cand esti invatat cu mesterii, sa dai arvuna, sa vina 3 zile, apoi sa inceapa alta lucrare la altcineva, sa traiasca din avansuri si sa nu termine la nimeni, uiti de normalitate.
Poate tu, ziar, formator de opinie, ar trebui sa incurajezi bunele prectici, si nu sa le arati cu degetul drept neoranduite.
De ce sa ne fie bine ,dacă ne e bine asa rău….vorba cuiva….avem în sânge mentalitatea asta din păcate.
Am mai spus-o! Auras, daca ai ,,pile” pe la habarnistii de politicieni, sa vorbești să dea domnule o lege de infiintare in cadrul justitiei a unui departament pt solutionarea contestatiilor, MAI ALES A ASTORA DIN INFRASTRUCTURA! Asa vor exista judecatori care nu vor face decat asta si nu vor fi implicati si in alte procese! Astfel se vor scurta termenele de judecata, pt ca n-ai cum sa privezi firmele de dreptul de a contesta, ca n-ar fi legal! Polonia are asa ceva! Noi chiar nu putem?? Sau ar mai fi o posibilitate, sa fie declarate lucrarile ,,interes strategic” national si sa fie atribuite prin incredintare directa, asta cu fondurile proprii, ca de la UE nu cred ca vor dori!
Vă mulțumesc, domnule Raul. Cred că e o idee bună. La procesele astea trebuie „viteză”, o săptămână maximum între termene, nu pot fi băgate la grămadă cu celelalte spețe. Or, la noi, durează luni până sunt puse pe rol.
Măi ce ne mai place să ne băgăm în seamă. Dacă lucrează de ce lucrează, dacă întârzie de ce întârzie! Cine să vă mai înțeleagă pe voi, cârcotași de serviciu? Ce dacă ACUM o fi blocat nu-stiu-ce secțiune? Trebuie să stea cu brațele încrucișate? Mare-i gradina Domnului!
Atribuirea directa ar insemna o spagaraie maxima, licitatie se face pentru transparentizare. Problema este la selectarea firmelor care participa la licitatie, daca au avut lucrari inainte si au intarziat din vina lor, nu conteaza motivul, sa fie excluse de la licitatie. Umbrarescu e singura firma romaneasca super serioasa care este organizata nemteste, iar din cei straini, Strabag.Altminteri, nici nu prea ai cu cine, toti meseriasi adevarati au emigrat, in tara au ramas marea majoritate numai hahalere,
Oare deținătorii materialelor prepoziționate în zonă să aibă vreo legătură cu înverșunarea asta a contestațiilor? Or fi de-ai noștri?
CNAIR a făcut 2 desemnări desființate în instanță deci nu au putut demonstra legalitate desemnărilor. Cine sabotează de fapt tronsonul ăsta?
Tara lui Papura voda……..,legi proaste facute de „politicieni”facuti la apelul bocancilor care nu stiu decat a hoti peste tot unde este posibil……,iar la noi e posibil peste tot ca deh primeaza „iinteresul national”,de buzunar……….
Problema ce-a mai importantă ,nu numai la noi dar și în mai toate statele este următoarea,, La licitație se prezintă mai mulți competitori și care prezintă conform caietului de sarcini ,devizul estimativ de lucrări, in acest deviz sunt cuprinse articolele de calculație a lucrărilor care trebuiesc executate .Toții participanți prezintă acest deviz .Ce cuprinde devizul in mare,cheltuielile directe și aici ne referim la cheltuieli materiale care trebuie sa fie consumate numai pentru obiectivul respectiv ,inclusiv utilaje și transport a doua cheltuiala majora din cheltuielile directe vizează manopera cu toate elementele ei ,respectiv salariile cu toate obligațiile către bugetul de stat .O a doua componentă a devizului sunt Cheltuielile indirecte care cuprind o seamă întreagă de activități care vizează desfășurare în bune condiții a lucrărilor pe care nu le voi enumera decât în cazuri separate.Un al treilea capitol este cheltuiele generale ale societății care se referă la sediul firmei cu toate dotările administrative ,utilitate și funcționale .După totalitatea acestor cheltuieli se adaugă cota de profit impusă de legislație și anume pentru lucrările unităților bugetare inclusiv ministere cota este de /5% suma rezultata ar trebui sa fie profitul societăți sau firmei care va fi impozitate conform legii și din care se pot achita dividende acționariatului inclusiv patronatului.La finalul devizului se adaugă cota de TVA care va da totalul devizului.Toate firmele care participă la licitație trebuie să aibă devizele la fel.Dar in cadrul licitațiilor mai sunt anumite criterii care ar trebui să diferențieze participanți,aici mă refer succint la cifra de afaceri,la lucrările executate anterior cu referințe ,la numărul de angajați cu calificarea necesară in domeniu ,la dotarea cu echipamente,utilaje și mașini,etc.
După terminarea procesului de înscriere și desfășurare a licitației se comunică rezultatul în funcție de alte criterii stabilite în caietul de sarcini și anume cu privire cu prețul cel mai mic și îndeplinirea termenului de execuție.
Sa admitem că a ieșit câștigător o companie cu prețul cel mai mic ,care se încadrează și cu termenul de executare .
După stabilirea câștigătorului se constată după termenul stabilit că sunt constestatii de la unul sau altul dintre participanții
In lege a achizițiilor nu este prevăzut că câștigătorul să înregistreze contractul și devizul câștigător pe articolele de calculație , la Autoritate contractanta ,la cea Furnizoare de servicii,la ANAF pentru a putea urmări plata acestora și a urmări și stadiul de execuți. Întrebarea este de ce,deoarece orcine ar fi câștigătorul indiferent de criteriile enunțate trebuie sa factureze lucrările executate chiar daca sunt parțiale pe aceste articole de calculație și nu că Lucrări executate parțial fara alte mențiuni și explicați.
In acest fel se poate preîntimpina evaziunea fiscală care se produce în toate companiile și societățile românești și nu numai.
Evaziunea fiscală poate fi diminuata daca se iau aceste hotărâri ,înregistrarea contractului și devizului și a facturilor pe elemente de cheltuieli sau calculație la cele 3 entități și urmărirea lor de cele trei .Ar mai fi și propunerea că plata obligațiilor fiscale sa se facă conform facturilor emise de către beneficiar
Se lucrează în două schimburi și trei s-au patru
De multe ori m-am întrebat dacă nu cumva contestațiile îi avantajează pe finanțatori. Adică, uite Românie, ți-am alocat x fonduri pentru a ajunge din urmă statele veterane din UE, dar tu nu ești în stare să-i cheltui într-un interval y de timp! Drept urmare, ne pare rău, dar ai pierdut finanțarea. Pârghii ca să pună bețe-n roate găsesc cu duiumul.
Umbărescu sau oricine este în spatele lui face bine ceea ce face. Își vede de contracte și le onorează. Firmele străine deja s-au obișnuit să câștige mai mulți bani din litigii decât din finalizarea contractelor.
E foarte buna solutia de mai sus si anume sa se dea la cat mai multe firme bucati din autostrada si care isi dovedeste maiestria si priciperea in finalizarea ei rapida sa i se dea si lucrarile la cei care nu au terminat de ispravit si sa-i plateasca vechiului administrator doar cat a lucrat,in felul acesta se isca un soi de concurenta intre dansii si putem sa grabim astfel lucrurile si se elimina si firmele capusa care vin cu 2-3 utiaje si tot atati muncitori .
Sună bine pe hârtie dar nu prea văd cum o poți pune în practică. E greu aproape spre imposibil să cuantifici cât a lucrat cineva. Sunt și cheltuieli care nu se văd sau cheltuieli în derulare (materii prime achiziționate dar care nu au fost încă puse în operă). Și evident că fiecare înlocuire se va solda la rândul ei cu o nouă contestație și întreruperea lucrărilor. Să elimini contestațiile nu e cușer și-ți sare ioropa în cap. Ca să faci infrastructură într-un timp rezonabil trebuie un pic de bagabonțeală. Statul, prin serghicii, să înființeze firme, că legislația o permite, pe care să le înregistreze la Registrul Comerțului ca fiind ale unor mătuși Tamara (ceva în genul Grupului Schwarz – LIDL+Kaufland – care chipurile este patronat de un nene cu același nume și nu de statul german), iar CNAIR să facă în așa fel încât să atribuie lucrări doar acestor firme. Ca să dea impresia de concurență, economie de piață și toată harneala aferentă.
Orice altă formulă va avea un singur rezultat: încremenire în subdezvoltare.