Bujiile de scânteie: cum să le înlocuiți

Bujia aprinde amestecul aer/combustibil din motor. Pentru a obține aprinderea la pornire, bujia de aprindere creează literalmente un fulger artificial în camera de combustie (capul de cilindru) a motorului. Pentru a crea această scânteie, este transmisă o tensiune extrem de ridicată.

Bujia de aprindere primește tensiunea de la bobina de aprindere. În timpul transferului, există o diferență de tensiune între electrodul din mijloc și electrodul de masă de pe bujie. Aceștia sunt situați la o anumită distanță unul față de celălalt. Din cauza acestui „decalaj între electrozi”, combinat cu amestecul aer-combustibil, care acționează ca un izolator în decalaj, bujia nu poate da imediat o scânteie. Numai atunci când tensiunea crește până la aproximativ 20.000 V este depășită distanța și se formează o scânteie strălucitoare.

Rating termic

Capacitatea unei bujii de a transmite o scânteie la capul cilindrului este determinată de valoarea sa termică. Temperatura electrozilor bujiei trebuie să fie suficient de ridicată pentru a evita murdărirea, dar suficient de scăzută pentru a evita aprinderea prematură. Bujiile reci au un flux termic scurt. Acest lucru are ca rezultat un transfer rapid de căldură. În plus, nasul scurt al izolatorului de pe o bujie rece are o suprafață mică care nu poate absorbi multă căldură. Bujiile calde au un nas mai lung al izolatorului și, prin urmare, un transfer de căldură mai lung.

Puterea termică a bujiei de aprindere trebuie aleasă cu atenție. Dacă clasificarea termică nu este corectă, vă puteți aștepta la probleme serioase. Temperatura corectă pentru electrod este de aproximativ 900 până la 1.450 de grade. Dacă temperatura este sub 900 de grade, apare acumularea de carbon. Dacă temperatura este prea mare, supraîncălzirea reprezintă o problemă.

Alegerea clasificării termice a bujiei de aprindere depinde de aplicație: Atunci când folosiți bujii reci, preveniți aprinderea prematură. Acest lucru este important atunci când este necesară o putere mare, cum ar fi în cazul curselor de curse sau al transportului de sarcini grele. Bujiile calde contracarează murdărirea electrozilor și sunt cele mai potrivite pentru vehiculele utilizate pentru călătorii scurte și frecvente sau în alte condiții în care camera de combustie nu atinge adesea temperatura optimă de funcționare.

Inspecție și înlocuire

Scântei, înaltă tensiune: Nici măcar bujiile nu au viață veșnică. Cu toate acestea, nu există un interval de înlocuire prescris pentru bujiile de aprindere. Producătorii specifică de obicei un anumit număr de kilometri parcurși. Puteți verifica și înlocui bujiile în propriul garaj. Veți avea nevoie de următoarele unelte:

  • Cheie tubulară/cheie deschisă
  • Cheie dinamometrică, eventual cu prize pentru bujii de aprindere
  • Sondă cu electrod
  • Șervețele curate sau prosoape de hârtie
  • Scoateți bujiile

Deconectați borna negativă a bateriei și îndepărtați capacele, dacă este necesar. Curățați temeinic zona din jurul bujiilor. Apoi îndepărtați unul câte unul capacele bujiilor împreună cu firele. Important: Marcați ce fir merge la fiecare bujie, astfel încât să îl puteți conecta exact în aceeași ordine. Deșurubați bujiile.

Inspecția bujiilor de aprindere

Toate bujiile au o decolorare neagră sau maro ca parte a uzurii normale. Verificați dacă există depuneri de carbon, ulei sau combustibil. Dacă le găsiți, orice cauză subiacentă necesită un diagnostic suplimentar.

Verificați electrodul central. Dacă este încă în forma corectă, este posibil ca bujia să nu fie necesară înlocuirea. Dacă bujia este încă relativ nouă și doriți să o păstrați, verificați-o cu un electrod de măsură. Consultați manualul de utilizare pentru a afla distanța electrodului aplicabilă și reglați-o prin lovirea ușoară a blocului motor.

Curățați bujia cu o perie ușoară, stropiți-o cu detergent pentru frâne și uscați-o.

Dacă bujiile par prea decolorate sau vechi, înlocuiți-le cu unele noi. Notă: Bujiile vechi nu sunt un gunoi obișnuit și trebuie aruncate la o companie de reciclare sau la un centru de reciclare a fierului vechi.

Instalarea bujiilor noi

Cele mai multe bujii moderne au un spațiu specificat între electrozi. Nu strică niciodată să le verificați cu ajutorul unui calibru de palpare și să le ajustați dacă este necesar. Înșurubați cu mâna bujiile noi în orificiul corespunzător. Aveți grijă: înșurubați bujia fără strângere, apoi strângeți-o cu o cheie dinamometrică la cuplul specificat de producător. Conectați capacul bujiei de aprindere corect la firul bujiei de aprindere corect. Reconectați bateria. Porniți motorul. Dacă acesta pornește imediat și se rotește, operațiunea a fost un succes!

1. Obțineți bujia nouă corectă

2. Lubrifiați noile bujii de aprindere

Bujiile de aprindere nu sunt interschimbabile: ele pot avea dimensiuni, formă și principiu de funcționare diferite. Prin urmare, este întotdeauna mai bine să verificați manualul de utilizare pentru a vedea exact ce bujii sunt necesare.

Aplicați o unsoare dielectrică specială pe izolatorul bujiei noi pentru a preveni interferențele de înaltă frecvență atunci când motorul este în funcțiune. Aveți grijă să nu ajungeți cu unsoare pe electrozii centrali sau laterali.

3. Introduceți noile bujii

Reinstalați cu grijă bujia cu mâna, începând să strângeți manual bujia în sensul acelor de ceasornic în motor cu două ture complete. În acest fel bujia se va potrivi uniform fără a deteriora filetele de pe ea sau din motor.

4. Reconectați cablurile, conectorii și capacele

Conectați toate firele la bujiile lor. Verificați dacă sunt conectate corect.

5. Verificați rezultatele operațiunii

Porniți motorul și verificați dacă totul funcționează corect.

Sursă de informații:

https://www.autodoc24.ro/piese-de-schimb/bujie-10251

https://ro.meceu.org/tips-for-changing-spark-plugs-1024

loading...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.