Sebastian Radu a tras concluziile și a anunțat noutățile
Comisia specială comună a Camerei Deputaţilor şi Senatului pentru elaborarea Codului administrativ lucrează susținut pentru a-și îndeplini obiectivele stabilite la momentul constituirii: analizarea cadrului normativ actual, elaborarea propunerilor de modificare, corelarea și sistematizarea textelor legislative care reglementează administrația publică.
La două dintre ședințele acestei comisii a participat în săptămâna care tocmai se încheie și deputatul buzoian Sebastian Radu ca membru înlocuitor. Înaintea începerii dezbaterilor punctuale ale proiectului de Cod administrativ, acesta a depus un amendament referitor la funcțiile publice de conducere. În timpul ședințelor la care a participat, au fost luate în discuție peste 100 de articole ale proiectului care numără aproape 650. Printre subiectele discutate au fost prevederi legate de aparatul viceprim-ministrului dar și de modul în care Guvernul exercită strategia prin care implementează programul de guvernare asumat la preluarea mandatului.
„A fost stabilită forma finală a articolului 76 care privește statutul prefectului. Cei care vor fi numiți prefecți vor exercita funcții de demnitate publică. Această modificare este necesară deoarece prin statutul de funcționar public pe care îl au în acest moment nu pot îndeplini mandatul pe care îl primesc la numire, anume implementarea programului guvernamental la nivel local. ”- Sebastian Radu
Un alt punct de discuție din cadrul ședințelor la care a participat Sebastian Radu se referă la un domeniu care acestuia îi este familiar ca secretar al Comisiei pentru comunitățile de români din afara granițelor țării a Camerei Deputaților.
„În vederea unei mai bune susțineri a legăturii românilor cu țara lor s-a dezbătut oportunitatea acordării dreptului autorităților locale să finanțeze proiecte comune cu autorități din afara României unde există comunități românești. Este un mijloc de a facilita acestora accesul la informații și programe care îi privesc, de a consolida legăturile pe care le au cu România. Doresc să remarc și faptul că, din ce am observat, lucrările comisiei comune decurg în spiritul dezbaterilor constructive, cu propuneri pertinente de a îmbunătăți legislația din domeniul administrației publice centrale și locale și sunt convins că la final vom avea un Cod administrativ modern, aplicabil, care va duce la o mai bună funcționare a statului.”- Sebastian Radu
Lucrările comisiei speciale comune au început în luna aprilie. În cadrul acesteia au fost invitați să își prezinte punctele de vedere și să propună recomandări primari, consilieri județeni, reprezentanți ai Agenției Naționale a Funcționarilor Publici sau ai Agenției Naționale de Integritate. În momentul de față se dezbat capitolele viitorului Cod administrativ împreună cu amendamentele propuse la acest proiect.
E necesar de văzut dacă în democrațiile occidentale cu vechi ștate de serviciu , șefii unităților administrativ-teritoriale cum s-or numi în țările lor – sunt funcționari publici inamovibili sau sunt numiți – prin rotație – de cei ce sunt ( temporar ) în fruntea bucatelor … La fel și cu șefii … deconcentratelor ! S-ar putea înlocui competența confirmată de examene și concursuri netrucate – cu impostura sau incompetența care fac azi deliciul emisiunilor de umor … Care umor, va fi unul … negru – ținînd cont ce consecințe dramatice vor aduce aceste schimbări … a la longue !
Cu atatea comisii unde „se freaca menta,se taie frunza la caini si se pierde timpul” platite cu bani grei din banii nostrii,atata s-au „democratizat,reformat,imbunatatil,……tra la la si un praz verde” societatea romaneasca si administratia publica locala de …….S-A ALES PRAFUL. Iar gogosile pe care vrea sa ni le vanda acest malaimare -trancanici,sa le ofere lui tacsu si masii.
Dacă vor ca noul cod administrativ să nu facă parte din capitolul „Aflarea în treabă la unii români”, domnii parlamentari au de clarificat probleme ff importante. Le amintesc oar câteva dintre cele mai fierbinți:
– Stabilirea establishmentului politic (funcțiilor politice care vor fi ocupate de persoane alese prin alegeri locale, sau desemnate de partidul/alianța de guvernare, cu un mandat de 4 ani), care se schimbă odată cu guvernarea;
– Stabilirea posturilor ocupate prin concurs de către profesioniști în administrație, valabile până la pensionare, sub condiția îndeplinirii indicatorilor de performanță și respectării stricte a legilor;
– Asigurarea serviciilor publice de primă necesitate(energie electrică, gaze naturale, apă potabilă, salubritate) de către firme cu capital majoritar autohton, sub autoritatea administrației locale.